Pagina's

vrijdag 15 februari 2013

Engine guards plaatsen op een Suzuki Bandit 1200S 2001

Een eerste stap bij het monteren is kijken of alles in de verpakking zit... om voor geen verrassingen te komen staan:

De handleiding en hoopje ijzer eerst maar eens sorteren per item:
Het is wel duidelijk zo: 4 lange bouten, 2 korte, 1 rod, 2 rondellen en 2 moeren.
Dan gaan we eens kijken waar alles moet komen:

Bovenste motorsteun: 2 lange bouten

Achterste steun: de langere rod, 2 rondellen en 2 bouten

Onderste steun: 2 korte bouten
Afstand bussen zijn niet nodig omdat deze al geïntegreerd zijn in de valbeugels.

Eerste stap: de achterste bout vervangen door de langere rod, ondanks alle andere ophang punten nog vast staan, is het vermoedelijk niet noodzakelijk, maar toch heb ik de motor onder het carter ondersteunt maar niet gelift.
Ik doe deze eerst omdat de motor dan onmiddellijk terug vast hangt op de rod.
Origineel 14mm socket:

Bout & rondel er af, dan de nieuwe bout met een kunststof hamer zachtjes er door tikken. Aangezien beide kanten voorzien zijn van schroefdraad maakt het niet uit aan welke kant je begint.De nieuwe bouten zijn 17mm

Daarna maken we de voorste en onderste steun los, 2 inbus bouten per kant, maar eerst de krik onder het blok vooraan plaatsen, ook weer ter ondersteuning, niet liften! De volgorde maakt niet uit omdat ze toch tegelijk los moeten, maar toch kies ik er voor om ze eerst allemaal los te zetten, daarna pas uit te halen.

De beugel op z'n plek passen; perfect!

De inbus bouten voor & onder en moer met de rondel achteraan terug plaatsen. op dit moment trek ik enkel de inbus bouten aan, maar ook weer eerst alle 4 handvast draaien.

Aan de andere kant gaan we hetzelfde tewerk, enkel de rod moeten we nu niet meer vervangen, enkel de rondel en moer op draaien als de beugel er op zit.

Rechts was een makkie, links zit de achterste bevestiging vlak naast de aansluiting op de alternator en lopen daar nog de bedrading & koppelingsleiding langs.
Aangezien ik er niet aan gedacht heb om de batterij af te koppelen is de hoofdzekering er door gegaan door kortsluiting te maken met de beugel aan de aansluiting van de alternator.


Na het monteren ter controle rechts gekeken waar 'm (eerst) raakt bij het neer gaan. Eerste wat tegen de grond komt is nog steeds de voetsteun, gevolgd door zeer kort het rempedaal waarna de beugel het over neemt met daarna de uitlaat. Hij kantelt dan door tot het stuur en/of kuipwerk raakt.

Conclusie is dus dat bij een schuiver het motorblok volledig beschermd zit, wat de schade betreft zou het dus beperkt moeten blijven en tenzij er bijkomende (crash-) schade is moet het mogelijk zijn om de rit verder te zetten. Zonder beugels strand je bij een kleine schuiver omdat de zachte aluminium motor-deksels geen inpact of schuur weerstand hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten