Pagina's

woensdag 10 oktober 2012

5 Tips voor de beginnende concertfotograaf

Fotograferen op festivals en concerten is populairder dan ooit, naast de 100-en point&shoot camera's worden de camera's in smartphones ook steeds beter.
Echt goede resultaten mag je echter niet verwachten, dus voor wie echt gebeten is door muziek en life fotografie, hier enkele tips om van start te gaan!

1. Gehoorbescherming

Met stip op nr1: draag gehoorbescherming. Op maat gemaakte doppen zijn de investering meer dan waard, deze dempen beter en zijn comfortabeler dan de 'mouse' stopjes die je insteekt. Bij het fotograferen van eender welk concert mag je er vanuit gaan dat je voor de PA staat en bloodgesteld word aan geluidsvolumes die zondermeer schadelijk zijn voor je gehoor.
Niet alleen voor je gehoor te beschermen zijn ze aan te raden, ook helpen ze je beter te concentreren om je taak: licht vangen, door het geluid voldoende te dempen.


2.Klein beginnen

Verwacht niet meteen dat je (tenzij je mensen-kent-die-mensen-kennen) meteen de grootste festivals van't land zal gaan coveren, of meteen gezellig met Metallica backstage zal socialisen.
Bijna iedere stad heeft wel z'n gratis zomer-optredens waar je vrij kan rondlopen, ideaal om je eerste stappen te zetten! Hier kan je ongestoord je gang gaan zonder tijdsdruk, de meeste (grotere) festivals en optredens maken gebruik van de "3-song-rule": je mag enkel de éérste 3 liedjes fotograferen. Je hebt pakweg 15minuten de tijd om je killer-shots te nemen!

3. Portfolio opbouwen

In tegenstelling tot de (reguliere) arbeidsmarkt, kan je voor 'concertfotografie' niet meteen een diploma voorleggen, je portfolio dient om jou kunnen (en betrouwbaarheid) aan te tonen. Dit hoort up-to-date te zijn met enkel je allerbeste plaatjes. Het heeft geen nut véél te laten zien me maar enkele echt geweldige foto's tussen, laat enkel die paar geweldige zien, dit maakt meer indruk. Probeer ook een gevarieerd portfolio te laten zien.

4. Photo-pass & accreditaties

Wil je vanuit de front-stage fotograferen en/of op de guestlist van een event terecht komen, dan moet je een press of photo-pass aanvragen. Een accreditatie helpt je om die te verkrijgen. Verwacht hier ook weer niet meteen om bij de grootste sterren binnen te wandelen, daar kom je pas wanneer je een behoorlijke accreditatie kan neerzetten (gedrukte pers is qua fotografie een deur-opener).
Voor elk evenement ziet de organisatie graag publicatie (exposure!), hoe meer jij hun kan bieden, hoe eerder zij jou zullen toelaten op hun evenement.De exposure dat jij hun bied kan een locaal blaadje zijn, blog, media-magazine, muziekwebsite, Facebook,... Hoe groter de publicatie (oplage, bezoekers/dag,...) hoe meer waarde deze zal hebben voor de organisator. Een soort publicatie waar (beginnende) concertfotografen zich voor inzetten zijn zgn. "media-websites" die accreditatie voorzien in ruil voor jou foto's, maar opgepast, zie volgend puntje!


5. Rechten (zie elfri.be :auteursrecht vd fotograaf)

Als fotograaf heb jij zowiso het auteursrecht op de door jou gemaakte foto's, hier hoef je absoluut niets voor te doen, de foto's zijn jou eigendom.
Niemand mag zonder jou toestemming je foto's gebruiken, publiceren, bewerken. Daarom werken veel van die eerder aangehaalde "media-websites" met zgn "rights-grab" contracten. In de praktijk wil dit zeggen, dat ze voor jou een accreditatie geven voor een bepaald evenement of optreden in ruil voor alle foto's, inclusief alle rechten voor het gebruik ervan. Stem je hier mee in, dan zijn zij zelfs niet verplicht jou naam er bij te vermelden maar mogen ze de foto's onbeperkt gebruiken, drukken, verkopen, posters maken, ... zonder dat je als fotograaf er nog iets over te zeggen hebt.
Organisatoren en/of bands vragen ook wel eens jou foto's te mogen gebruiken voor hun website/Facebook,... in ruil voor 'naamsvermelding'. Dit klinkt heel flatterend, zeker als beginnend fotograaf, maar wil niet meer zeggen dan dat ze jou werk gratis willen gebruiken. Hoe ver je hier in mee gaat, bepaal je zelf. Je kan kiezen de foto's te laten gebruiken voor bv enkel de website, met jou watermerk er op, willen ze flyers, posters oid maken, moeten ze jou contacteren en onderhandel je over de prijs...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten