Volgende stap is het lossen van de voor-as: 2 boutes los zetten, niet uitdraaien. Daarna de as zelf een tikje los zetten, maar nog niet verder uit draaien
Voor we de vooras er uit nemen, heffen we het voorwiel van de grond dmv een krik (+houten blokje om niets te beschadigen) onder uitlaat.
Daarna beide remklauwen los maken en de vooras & het wiel uitnemen.
Volgende aan de beurt: spatbord wegnemen & de kapjes boven op de voorpoten los zetten. Dit is belangrijk omdat na het uitnemen van de poten die kapjes kwasi onmogenlijk los gezet kunnen worden, de binnenpoot is erg glad en draaid mee ;)
Het papiertje tussen de dop en het kapje dient om het zachte allu niet te beschadigen.
Als dat gebeurd is, kunnen de poten er uit, eerst zet je de bovenste
inbussen los, daarna de 2 onderste bouten, als je de inbus voor het
laatst zou houden, is het moeilijker om de poot vast te houden tijdens
het los zetten.
Poten uitnemen, en dan ziet het er zo uit (remklauwen heb ik omhoog gehangen om de leidingen niet te beschadigen).
Tijd om ons met de poten bezig te houden:
1. Kapje bovenaan loshalen, daar oefen je druk op uit tijdens het draaien om de schroefdraad niet te beschadigen door de druk van de veer. het kapje maak je los door de contra-moer vast te houden, dit los dan haal je in deze volgorde er uit: spacer-seat, spacer, rondel, veer.
Volgende stap: demper los maken door het inbusje onderaan te lossen, met de demper op z'n plek komt de binnenpoot er spijtig genoeg niet uit.
Nu geven we 1 (of een paar) korte snokjes aan de binnenpoot, en zo komen de poten uit alkaar, samen met de olie-keerring.
Binnenkant van de binnenpoot proper maken en ff checken op (overmatige) slijtage.
Alles ok? Dan kunnen we beginnen met monteren:
Eerst is de binnenpoot aan de beurt, met onderaan de "Anti Friction Metal' en spacer. Deze komen onder de olie dichting te zitten en tap je voorzichtig op z'n plaats met de suzuki tool nr. 09940-52860. Ofwel, dikwandige PVC buis 50mm ;-)Zitten die op hun plaats, dan is het de beurt aan de oil seal:
Ook weer met de special tool op z'n plek tikken. Gewoon op z'n plek duwen en met de hand boven zacht er in meppen. Regelmatig (na elke tik) kijken of de seal op z'n plaats zit.
Diep genoeg? Dan kan de circlips terug er in, gevolgt door de stofkap:
Het 'moeilijke' gedeelte is nu achter de rug (niets echt moeilijk aan hoor ;)).
Volgende stap: demper terug steken en onderaan vast maken met loctite.
Demper op z'n plek, dan kan je beginnen vullen: +/-500ml per poot, luchtkamer 105mm. Handig is als je de demper een stukje uit laat steken en met een koortje vast maakt. Zo blijft deze vrij van olie en kan je, tijdens het vullen & voor het meten deze enkele keren op en neer bewegen om zeker te zijn dat de lucht er uit is.
Oplettende zielen hebben al gezien dat ik de schuifpas om 110mm heb staan ipv de nodige 105mm, dit om aan het uiteinde het effectieve peil te kunnen meten. De tip moet dus 5mm in de olie zitten ;-)
Klaar? Dan de veer er in:
Rondel + spacer + spacer-seat terug steken. Nu blijft de demper op z'n plek.
Kapje terug op draaien, locken met de contramoer op de demper-rod:
Kapje terug in de binnenpoot schroeven, dit doe je ook weer met wat druk uit te oefenen op de dop. Zo blijft de schroefdraad heel.
Nu in omgekeerde volgorde alles terug onder de motor steken: pooten op hun plaats zetten, (2-3mm boven de kroonplaat, beiden exact even hoog!).
Spatbord monteren, voorwiel er terug in, remklauwen op hun plaats en klaar!
Trek alle bouten aan op hun voorgeschreven koppel en test alles uit voor je op de openbare weg komt!
Ten slotte, dit is geen How-To-do-it, maar een How-I-did-it. Er zijn vast en zeker andere manieren waarop je dit kan doen. Deze werkte voor mij.
Heb je twijfels over je DIY-vaardigheid, laat dit dan uitvoeren door, of onder toezicht van een gekwalificeerde technieker. Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor schade of letsels door het (proberen) volgen van deze richtlijnen ;)
Klaar!
Zeer goed uitgelegd....beter als ne Haynes werkhandboek...............
BeantwoordenVerwijderenPerfect fotoverslag! Bedankt,Nils !
BeantwoordenVerwijderenWolfrider
Dankjewel Nils, prima en helder verslag. Ga ik zeker ook zelf proberen met mijn Bandit GSF600 uit 1994.
BeantwoordenVerwijderenDit vind ik nu geweldig van het internet, had het maar bestaan toen ik 20 jaar geleden mijn CB500 naar z'n grootje knutselde. Nog 1 vraag, waar kun je dat Anti Frictie Metal halen? Keerringen te over voor mijn Suzuki GSX750, maar die dingen?
BeantwoordenVerwijderengr Walter