Pagina's

woensdag 30 maart 2011

Product fotografie

Eén van de takken van de fotografie die ik persoonlijk ook erg leuk vind om te doen, is de product fotografie. 
In principe is dit zelfs heel makkelijk en vrij goedkoop thuis te doen. 
Wat heb je nodig: 
- Een witte achtergrond, ik gebruik hier een rol effen wit papier voor.
- Belichting: hiervoor heb ik 5 IKEA lampen voor, deze kosten erg weinig (7 voor een staande en 4 voor een tafel model) met allemaal de zelfde gloeilamp in. De keuze voor gloeilampen was vrij snel gemaakt, spaarlampen hebben tijd nodig om op te warmen en zijn dus niet zo makkelijk om snel één bij te zetten om wat te experimenteren voor de juiste opstelling te vinden. 
Mijn woonkamer heeft een bijna uitstekende indeling om van daglicht gebruik te maken: Hoofd belichting langst camera-kant, zijbelichting van links/ links-achter het onderwerp en invul licht van rechts-achter de camera.
- Camera & statief
- Een product natuurlijk

In regel stel ik de camera in op Av (diafragma voorkeur) en kies een diafragma van rond de 9 voor voldoende schepte-diepte en omdat mijn lens daar optimaal presteerd.
ISO 100
Spiegel opklappen + zelftimer
Spotmeting op het onderwerp
Lens stabilisatie uit
Scherpstellen met AF, daarna autofocus uit


Deze zijn gemaakt met enkel daglicht:










Geen opmerkingen:

Een reactie posten